Παρασκευή, 16 Μαΐου 2008

Η. Οι περιπέτειες του Πνεύματος


H EGEL:

Ένα ελεύθερο... πνεύμα!


Το ζήτημα αν η ανθρώπινη νόηση μπορεί να καταχτήσει την αντικειμενική αλήθεια δεν είναι ζήτημα θεωρίας, μα πραχτικό ζήτημα.
Στην πράξη πρέπει ο άνθρωπος ν' αποδείξει την αλήθεια δηλαδή την πραγματικότητα και τη δύναμη, το εντεύθεν της νόησης τον.
Η διαμάχη για την πραγματικότητα ή τη μη πραγματικότητα της απομονωμένης από την πράξη νόησης είναι καθαρά σχολαστικό ζήτημα».
(Κάρλ Μαρξ: 2η θέση για τον Φόυερμπαχ)

Η φαινομενολογία του Πνεύματος είναι το βιβλίο του.
Για τη διαλεκτική και τη δύναμη του αρνητικού μίλησε.
Η φιλοσοφία του δικαίου και της ιστορίας είναι το έργο του.

Ποιος άλλος θα μπορούσε να είναι εκτός από,
τον Georg Wilhelm Friedrich Hegel.
Γεννήθηκε το 1770 στη Στουτγάρδη και πέθανε το 1831 στο Βερολίνο.
Συνέχισε την παράδοση του Καντ και επηρέασε βαθιά τον Μαρξ.

Στην ζωή του ήταν πολύ ψυχικά μόνος σε βαθμό που έπαθε μελαγχολία και για να την ξεπεράσει αφοσιώθηκε στην εργασία του.
Μελετούσε κυρίως θεολογία, την κριτική του καθαρού λόγου και ασχολήθηκε με την αρχαία ελληνική φιλοσοφία.
Πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να αναγνωριστεί γιατί ήταν κακός ρήτορας και δεν τον βοηθούσε η φυσική του εμφάνιση, όντας υποτονικός και πρόωρα γερασμένος.

Ο Hegel άντλησε έμπνευση από το Άγιο Πνεύμα στην κυριολεξία, τον εντυπωσίασε αυτό ακριβώς, ‘η κάθοδος του Πνεύματος’ που στο εξής διαπνέει ολόκληρο το έργο του.
Εξέφρασε την έννοια του πνεύματος με τη λέξη Geist λέγοντάς
ότι το Πνεύμα αφού έχει δεσμευτεί από την ύλη,
προσπαθεί να γυρίσει στον εαυτό του.

Αυτές οι περιπέτειες του πνεύματος είναι η ιστορία της ανθρωπότητας
και μέσα από αυτές εξελίσσεται.

Το εγελιανο σύστημα χωρίζεται σε τρία μέρη: τη λογική, τη φύση και το πνεύμα, η σχέση μεταξύ τους είναι διαλεκτική και η μέθοδός ανάπτυξής του καθενός επίσης.
Πρωταρχικά, συναντάμε την έννοια της διαλεκτικής στον Ηράκλειτο και στον Hegel παίζει κυρίαρχο ρόλο .
Πίστευε ότι η σκέψη προχωρεί πάντοτε με αυτό το σχήμα:
αρχίζει με την διατύπωση μίας σκέψης η οποία αίρεται αμέσως από την αντίθετή της, στο τέλος προκύπτει μια ευρύτερη σκέψη μέσω της σύνθεσης.

Συμπερασματικά, αυτό που κατευθύνει τη σκέψη είναι πάντα
η δύναμη του αρνητικού.

'Η γνώση, που έχει απόλυτο δικαίωμα πάνω στην αλήθεια, πραγματοποιείται με μια σειρά από σχετικές πλάνες.
Ούτε η μια ούτε η άλλη μπορούν να πραγματοποιηθούν ολοκληρωτικά μ' άλλο τρόπο, παρά μόνο με την ατέλειωτη διάρκεια της ζωής της ανθρωπότητας".

Μέσα σ' αυτή την ατμόσφαιρα ζούμε σήμερα και η “φιλοσοφία της ιστορίας” ξαναζεί, σε χίλιες κομματιαστές προσπάθειες. Ο καθένας έχει το δικαίωμα τώρα να παρουσιάζει τις συνθέσεις του, τα ονειροφαντάσματά του και να διεκδικεί γι' αυτά το κύρος της “αλήθειας”.

Αρκεί ν' αρνιέται το κύρος του νόμου της φυσικής αιτιότητας και στον ίδιο το φυσικό κόσμο, αρκεί να κηρύχνει τη χρεοκοπία του “υλισμού” κάθε μορφής, αρκεί να στηρίζει τον απριορισμό, αρκεί ν' ανοίγει την πόρτα ή το παραπόρτι στο μυστήριο και στο θάμα, στο απρόβλεφτο, στο υπερφυσικό, στο πνεύμα, που επιφαίνεται “ελεύθερα” και “αναίτια”, στη θεία βούληση. Η προσέγγιση, λοιπόν, η γνώση της αντικειμενικής πραγματικότητας, πρέπει να ξεκινά απ' αυτή ακριβώς, από τη γνώση των αλληλοσχέσεων των πραγμάτων, από τη διαλεχτική γνώση της αιτίας και του αποτελέσματος, από τη γνώση τελικά της νομοτέλειας,
της κίνησης των αντιθέτων.

Ο Χέγγελ, συνεχιστής του Κάντ και δημιουργός του εργαλείου της σύγχρονης διαλεχτικής στο χώρο της ιδεαλιστικής φιλοσοφίας, αποδέχεται, την ύπαρξη του αντικειμενικού κόσμου, και μάλιστα με τρόπο συνολικό «διαλεχτικό»,
αλλά αποδίδει την ύπαρξη αυτή, στην «απόλυτη ιδέα» ή το «απόλυτο πνεύμα».
Ως απόλυτος ιδεαλιστής ο Hegel, έδινε όλη την προσοχή στο πνεύμα και παρέβλεψε την σημασία της ύλης.

Η ιστορία, ως ποιό βαθμό, θα τον δικαιώσει... άραγε;


Πνευματολόγος της Λάϊον
21ος Αιών

6 σχόλια:

  1. …’’σιωπο’’’’σβούρα’’…με ‘’σιωπο’’’’βόμβα’’..: Νο 4…
    …επίκαιρο σχόλιο… (…«…και πάλιν ερχόμενος…»…)

    …σαφώςςς.., πάλι, ως προς την δευτέρα…παρ,απ,ουσία –του..,
    πλην απ’ τις αοριστολογίες.., που με αντιφάσεις ‘’μας’’ παρουσιάζουν οι αναξιόπιστοι ‘’ευαγγελιστάδες’’ -- Πυθίες..,
    τις με τις λέξεις και νούμερα κώδικες..,
    υπάρχουν…‘’έτσι’’ κωδικωποιημένα…κι ολόκληρες προτάσεις και κεφάλαια.., ως, λ.χ,..:
    Ιωάννης : 4 : 34, 35, 36 : Ιησούς /προς μαθητές του/ : «Δεν λέτε, ‘’Τέσσερις μήνες ακόμη
    και ο θερισμός έρχεται’’; Σηκώστε τα μάτια σας, σας λέγω, και ιδέτε τα χωράφια ότι είναι άσπρα,
    έτοιμα προς θερισμόν. Ήδη ο θεριστής παίρνει μισθόν και μαζεύει καρπόν…»..!…

    …Ααα.., τιιι.!; Οι εναπομείναντες 4.., απ’ τους 9…σ,Σ,τυγερούς…‘’μήνες’’ : έτη…κατά το «Νόμο της Στύγας».., σ,Σ,τυγεροί.!;…
    Έιιι.., 4 μήνες –του ίσον 4.000 «έτη μισθωτού»…ή 4.000 μαχαγιούγκας.!;…
    Ναιαιαι.., μήπως, κι εσείς, ω αλληγοριοπαιγμένοι ‘’χριστιανοί’’, καταλαβαίνετε λάθος κι αυτόν τον ‘’χρησμό’’ –του..,
    χα, ως ο Ηρακλειδεύς Ύλλος.., στον οποίο η Πυθία.., λέγοντας «τρίτους καρπούς».., «δεν εννοούσε τους καρπούς της γης,
    μα των ανθρώπων, δηλαδή τη γενιά,…»…κι αυτός νόμισε πως εννοεί τρία χρόνια…και ‘’την πάτησε’’..,…
    ννναι.., και.., κι εσείςς.!;
    Βρε.., 5…σ,Σ,τυγεροί…‘’μήνες’’ που τους πέρασαν…συν άλλοι 4…σ,Σ,τυγεροί… ‘’μήνες’’ που τους απομένουν..,
    να, ίσον 9 ‘’μήνες’’…και τελειώνει η ‘’θεραπεία’’ των ‘’αρρώστων’’ επιόρκων τω Γιαχβέ και τω «Νόμω της Στυγός»..,
    που.., μετά : τον 10ο ‘’μήνα’’.., θα έχουν μαζί με τους ‘’ουράνιους’’ υλικό «τσιμπούσι» οι πνευματικοί..!…
    Αέραςςς…, ω ‘’πεινάλες’’.., που..: αέρα εμαγείρευε.., μη τρέχα και μη γύρευε..!…

    * Ζαν Ρισπέν : Ελληνική Μυθολογία..:
    Όμηρος : «Αν ένας από τους αθανάτους, που κατοικούν στη χιονισμένη κορφή του Ολύμπου,
    φανεί επίορκος κάνοντας σπονδές, μαραζώνει μια ολόκληρη χρονιά, στερημένος την πνοή της ζωής,
    δε γεύεται πια ούτε την αμβροσία ούτε το νέκταρ και μένει ξαπλωμένος στο κρεβάτι του,
    δίχως ν’ ανασαίνει, δίχως να μιλάει βυθισμένος σε νάρκη.
    Όταν ύστερ’ από μια ολόκληρη χρονιά τελειώσει η περίοδος της αρρώστιας του /…τι.., ανομίας : αταξίας τω ‘’Διί’’.!;/
    είναι καταδικασμένος σε καινούργια βάσανα : εννιά ολόκληρα χρόνια ζει χώρια από τους αθανάτους θεούς,
    δίχως ποτέ να παίρνει μέρος στα συμβούλια ή στα τσιμπούσια τους
    και μονάχα τον δέκατο χρόνο ξαναμπαίνει στην παρέα των θεών, που κατοικούν στον Όλυμπο.
    Έτσι οι θεοί αφιέρωσαν στον όρκο το άφθαρτο νερό της Στύγας,
    νερό που είναι πάντα ψυχρό, καθώς κυλά από την κορυφή ψηλού βουνού…»..!

    ( Α.., την Ελληνική Μυθολογία είχε κωδικοποιητική βάση…και η Παλαιά και η Καινή…Διαθήκη : Συμφωνία…–τους…ή.!; ) *

    Εεε..., ναιαιαι.., βρεεε.., νααα..:
    Πολλοί θεραπεύονται : Ματθαίος, κεφ. 15, εδ. 29 έως 39. /…τι.., θεραπεία ο χορτασμός.!;/
    Ο χορτασμός των τεσσάρων χιλιάδων : Μάρκος, κεφ. 8, εδ. 1 έως 10. /…τι.., χορτασμός η θεραπεία.!;/
    [Λουκάς και Ιωάννης : ουδεμία, σχετική, αναφορά.]

    Ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων : Ματθαίος, κεφ. 14, εδ. 13 έως 21.
    Ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων : Μάρκος, κεφ. 6, εδ. 35 έως 44.
    Ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων : Λουκάς, κεφ. 9, εδ. 10 έως 17.
    Ο χορτασμός των πέντε χιλιάδων : Ιωάννης, κεφ. 6, εδ. 1 έως 14.
    ( …5.000..:…χμ, οι που ήθελαν «να τον αρπάξουν, διά να τον κάνουν βασιλέα»..: μόνον, Ιωάννης : 6 : 15..! )

    [ …Βασιλειών Δ΄ : κεφ. 4..: ο υπό του Ελισαιέ πολλαπλασιασμός των άρτων..:
    «είκοσι κριθίνων διά εκατόν ανθρώπους, εξ ών έμεινε και περίσσευμα, μετά τον χορτασμόν των…»..,…
    …ο Απόλλων έδωσε στις κόρες του Άνιου «το χάρισμα να παράγουν με αφθονία
    /…πλην από κρασί : «οινοτρόποι» και λάδι : «ελαιοτρόποι»…/
    δημητριακά /…«αρτοτρόποι»…/…»..,…
    …ο Νηρέας έδωσε στον Πηλέα το φάρμακο κατά της πείνας..,...!…
    Έιι.., ω…«αρτοτρόπε», «ιχθυοτρόπε», «οινοτρόπε»,…Ι. Χ --- Ι. ΑΧ..,
    κάνε και το νερό…γκαζόζα…Νο 666.777.888…και δώσε ‘τήν –τους…να πιουν και να ξεβαρυστομαχιάσουν..!… ]

    { …ένας φοβερός λιμός μάστιζε τη χώρα του σκληρόκαρδου μονάρχη της Αιγύπτου Βουσίρεως εννιά χρόνια συνέχεια..,…
    /…ε, 9…σ,Σ,τυγερά…χρόνια ‘’εμπάργκο’’ στον ‘’άτακτο’’ και μη θυσιάζοντα στον Δία.., μάλλον, και, που ήταν επίορκος…/
    …απ’ ό,τι λένε, ο ‘’άτακτος’’ τω Διί Ηρακλής χρειάστηκε…οχτώ χρόνια κι ένα μήνα, για να εκτελέσει
    τους 12 άθλους που, για τιμωρία, του όρισε ο Ευρυσθέας..,…
    /…χμμμ, τα κωδικικά νούμερα είναι, και, ‘’σπαστά’’…/
    …εννιά μερόνυχτα οι ‘’άτακτοι’’ τω Διί Δευκαλίων και Πύρρα βολοδέρνουν πάνω στα κύματα,
    /…έι.., μήπως 9 χρόνια.., που ‘’πάτησαν’’ τον «όρκο της Στύγας».!;/
    ώσπου αράζουν στον Παρνασσό…ή, κατ’ άλλους, στον Όρθυ.
    Πρώτη τους φροντίδα είναι να προσφέρουν θυσία στον Δία..,..!… }

    [ …«Πάντα οι άδικοι θα τιμωρούνται, εκτός αν σ’ εξευμενίσουν με θυσίες,
    εκτελώντας τις πρεπούμενες ιεροτελεστίες…»..: Άδης προς, ‘‘άτακτη’’ κι ‘’άδικη’’ τω Άδη, Περσεφόνη..,
    χα.., και, έτσι.., κι ο «Όρκος της Στύγας» πέρα.., ε, και με ένα ‘’δωράκι’’ στη ‘’Θέμιδα’’..! ]

    …Και, ω, και, ‘’χριστιανοί’’.., μήπως δεν σας αφορούν.., παρά, μόνον, τους…εκεί και τότε..Ισραηλίτεςςς.!;…
    Βρε.., μήπως, ω ‘’ανυποψίαστοι’’ ‘’αμύητοι’’.., σας παίζουν τον ‘’παπά’’…με ντούμπλε φας ‘’παπακαλόγερο’’…του στιλ..:
    ---…«…Εδώ ο ‘’παπάς’’.., εκεί ο ‘’παπάς’’.., πού είναι ο ‘’παπάς’’.!;»..,…
    ---…«…Να…ο…’’παπάς’’..!…»..,…
    ---…«…Λυπάμαι.., έχασες.., ω ‘’κυρίιιαρχε’’ λαέ –μου.., είναι ο ‘’παπακαλόγερος’’..,…άει, πάλι, ας..!…»..,…

    …Καλή –σας νύχτα, ω ‘’πρόσφυγες’’…στις γειτονιές του…επίγειου…Άδη..!…
    Αλέξανδρος Ζήβας,
    URL : www.siopi.gr
    Αποκωδικοποίηση..: θρησκειών, μυθολογιών, ψυχής (ψυχοDNA, ψυχογραφήσεις),
    σιωπής (λόγου : άλεξου -- ενείκονου -- ενκώδικου),…
    Σχηματοποίηση λόγου (‘’ποιημάτων’’ μου), θεογονία, κοσμογονία,…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. natos pali o zivas...
    alithia ti pinei kai den maw dinei?

    peri tou istoponimatos epi ti epistrofi...

    "i dialektiki tis fisis" to megisto vivlio tou..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. γραψε λαθος στο προηγουμενο σχολιο...

    αλλα μεσα στην χθεσινη κουραση...

    νομιζα οτι μιλουσες για τον συνονοματο του

    λαθος ονομα αλλη φιλοσοφια αλλη εποχη....
    αλλα ξεχασα το σπευδε βραδεως....

    μου την ειχε σπασει και ο κυρ-αλεξανδρος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. η σκεψη του Hegel, βαδίζει χερι χερι με την Πλατωνικη φιλοσοφια και πιο σωστα απο τον Αριστοτελη, μεχρι το σχεδον συγχρονο του Kant. Εχει η σκεψη του μια συνδιαστικη δυνατοτητα και δανείζεται πολλα στοιχεια και απο τους Proclus, Meister Eckhart, Leibniz, Bahlsen, Spinoza, Plotinus, Jakob Boehme, και φυσικα τον μεγα Rousseau. Ετσι καταληγει να εναντιωθει στους στωικους και τους υλιστες οπως ο Επικουρος αλλα και τους εμπειριστες και ιδιαιτερα τον David Hume.

    η διδασκαλια του επηρεασε τον ιδεαλισμο, τον μαρξισμο και τον βρεταννικο ιδεαλισμο, στηριζωντας ετσι θεωρητικα την αντιδραση των Kierkegaard, Feuerbach, Marx και Engels.

    αλλα θα πρεπει να εχουμε χρονο, καλη παρεα και διαλεκτικη ορεξη για να τοποθετηθουμε και να αλλαξουμε αποψεις στον Εγελο...
    και ιδιαιτερα σε αυτο το "απολυτος ιδεαλιστης" που δεν μου καθετε με τιποτα..

    Δημητριος ιπποτης γυρολογος ταξιδευτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γιατί;
    Ο "ιδεαλισμός",σε μιά τόσο υλιστική εποχή που ζούμε είναι μιά όαση στην ζωή μας!
    Χρειάζεται να... επενδύομε και στο Πνεύμααα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γιατί δεν γίνεσαι η αλλαγή... που θέλεις να δεις στον κόσμο;