Πέμπτη, 15 Μαΐου 2008

Κ. Άνιμους


Κ αρλ Γιούνγκ:

Ταξίδι στο... Εσωτερικό του ...Εαυτού!

Άνιμους η αρσενική πλευρά στη γυναίκα
Όπως ακριβώς ζούμε σ’ ένα εξωτερικό κόσμο
όπου μια ολόκληρη ήπειρος μπορεί από στιγμή σε στιγμή να βυθιστεί ,
ή ένας πόλος να μετακινηθεί,
έτσι και εσωτερικά ζούμε σ’ ένα κόσμο όπου σε κάθε στιγμή μπορεί να συμβεί κάτι παρόμοιο.
Μία τέτοια κατάρρευση καθώς και μερικά από τα πιο δύσκολα
και λεπτά ηθικά μας προβλήματα
δημιουργούνται από την εμφάνιση ενός εσωτερικού προσώπου
με αυτόνομη προσωπικότητα και μη συνειδητή συμπεριφορά.
Το πρόσωπο αυτό εμφανίζεται στα όνειρα, στα οράματα, στις φαντασιώσεις μας
ή προβάλλεται πάνω σε πρόσωπα ή καταστάσεις της καθημερινής μας ζωής.
Είναι η αρσενική προσωποποίηση του ασυνείδητου στη γυναίκα
που εκδηλώνεται σπάνια με τη μορφή ερωτικών φαντασιώσεων.

Είναι η συλλογική εικόνα του άντρα, που υπάρχει σε μία γυναίκα.

Ο άνιμους περιλαμβάνει, όχι μόνο με μιά αφηρημένη αμετάβλητη ενότητα,
αλλά και μιά πνευματική διεργασία.
Χαρακτηριστικό της αρσενικής ψυχής είναι ότι παράγει γνώμες
που στηρίζονται σε εξίσου ασυνείδητες προηγούμενες υποθέσεις.
Αυτές οι γνώμες έχουν το χαρακτήρα σταθερών πεποιθήσεων
που δεν κλονίζονται εύκολα ή αξιωμάτων που το κύρος τους είναι φαινομενικά απρόσβλητο.
Οι γνώμες αυτές δεν είναι καθόλου προϊόντα σκέψης.
Υφίστανται ωστόσο και υποστηρίζονται τόσο θετικά και με μεγάλη πίστη
ώστε η γυναίκα δεν έχει την παραμικρή αμφιβολία γι’ αυτές.
Ακόμη και σε μία γυναίκα πολύ θηλυκή εξωτερικά,
το άνιμους μπορεί να εκδηλωθεί με σκληράδα και να φανεί ανελέητο.
Συγκρούεται ξαφνικά στη γυναίκα με κάτι πεισματικό,
ψυχρό, ολότελα απρόσιτο.
Το άνιμους δεν πιστεύει στις εξαιρέσεις.
Σπάνια μπορούμε ν’ αντικρούσουμε μία γνώμη που βγαίνει από το άνιμους
γιατί είναι συνήθως αληθινή με μία πιο γενική αλήθεια,
σπάνια όμως ταιριάζει στην ιδιαίτερη περίπτωση που εξετάζουμε.
Ενσαρκώνεται κάτι σαν κουκούλι ονείρων, πόθων, κρίσεων που ορίζουν τον κόσμο
«έτσι όπως θα’ πρέπει να είναι» και αποκόβει τη γυναίκα
από την πραγματικότητα και την ενεργητική ζωή.
Διαμορφώνεται από τον πατέρα της γυναίκας.
Συχνά έχει συλλογικό χαρακτήρα, εξαιτίας του οποίου οι γυναίκες λένε
(όταν το άνιμους μιλάει με το στόμα τους: «κάποιος», «όλοι», «αυτοί» κ.α.
Η αρσενική ψυχή μοιάζει μάλλον με μία συγκέντρωση πατεράδων ή κάποιου είδους αξιωματούχων
που από καθ’ έδρας εκφέρουν ακαταμάχητες λογικές κρίσεις.
Αν εξεταστούν προσεκτικότερα οι ακριβολόγοι αυτοί δικαστές αποδεικνύεται
ότι είναι κυρίως ρητά και γνώμες που μαζεύτηκαν λίγο-πολύ ασυνείδητα από την παιδική ηλικία και συμπιέστηκαν σ’ ένα κανόνα μέσης αλήθειας, δικαιοσύνης, και λογικότητας που όταν λείπει ένας συνειδητός και ικανός δικαστής (όπως συμβαίνει συχνά) αμέσως σου προσφέρει μία γνώμη.
Ασυνείδητες διαθέσεις από το άνιμους μπορεί να είναι μία περίεργη παθητικότητα ,
παράλυση όλων των αισθημάτων ή μία βαθιά ανασφάλεια που οδηγεί στο τίποτα.
Δυστυχώς πρόκειται για μία κατοχή του Εγώ κατά τη διάρκεια της οποίας
ταυτιζόμαστε με σκέψεις και αισθήματα που νομίζουμε ότι προέρχονται από εμάς
ενώ πρόκειται για προσωποποιήσεις του ασυνείδητου που κυριεύουν το πνεύμα μας.
Πολλές φορές εξωθούμε εντελώς ασυνείδητα , τον συντροφό μας,με την συμπεριφορά μας, σε αντιδράσεις αρχετυπικές ή εκείνες που αναλογούν στον άνιμους.
Με την απόσυρση της προβολής, αναγνωρίζουμε, πως δεν έχουμε να κάνουμε
με μιά οντότητα έξω από εμάς , αλλά με μιά ιδιότητα μέσα μας.
Μονάχα όταν σταματήσει αυτή η περίοδος της «κατοχής» διαπιστώνουμε με τρόμο
ότι είπαμε και κάναμε πραγματικά διαμετρικά πράγματα
σε σχέση με τις σκέψεις και τα πραγματικά μας αισθήματα
κι ότι ήμασταν έρμαιο ενός παράξενου ψυχικού παράγοντα.
Και η αρσενική ψυχή προβάλλεται εξίσου συχνά όπως και η θηλυκή.

Οι άνδρες που παρουσιάζονται σαν ιδιαίτερα κατάλληλοι για τις προβολές αυτές
είναι είτε περιφερόμενα αντίγραφα του ίδιου του Θεού που γνωρίζουν τα πάντα
ή διαφορετικά παρεξηγημένοι «λεξομανείς»
που έχουν την ικανότητα να μεταφράζουν την κοινότυπη πραγματικότητα
με την ορολογία της μεγαλοπρέπειας χρησιμοποιώντας ένα απέραντο μακροσκελές λεξιλόγιο.

Η αρσενική ψυχή έχει μία εξαιρετική αδυναμία σε δύσκολες και ασυνήθιστες λέξεις που λειτουργούν σαν υποκατάστατο του μισητού έργου του στοχασμού.
Θετικές επιδράσεις του άνιμα είναι η προσωποποίηση στη γυναίκα
του πνεύματος πρωτοβουλίας, το θάρρος, η τιμιότητα το πνευματικό βάθος.
Με τη μεσολάβηση του άνιμους η γυναίκα μπορεί να συνειδητοποιήσει
τη μυστική εξέλιξη της προσωπικής και πνευματικής της κατάστασης
και να βρει το δρόμο για μία πιο έντονη πνευματική ζωή.
Στην πιο εξελιγμένη του μορφή το άνιμους συνδέει καμιά φορά
τη γυναίκα με την πνευματική εξέλιξη της εποχής της και την κάνει,
να είναι πιο επιδεκτική από τον άνδρα στις δημιουργικές ιδέες.
Γι’ αυτό το λόγο σε πολλές χώρες ανέθεταν στις γυναίκες ,
το καθήκον να διαβάζουν το μέλλον ή τη θέληση των θεών.
Η δημιουργική τόλμη του θετικού άνιμους εκφράζει καμιά φορά σκέψεις ή ιδέες
που παρακινούν τους ανθρώπους να ρίχνονται σε καινούργια τολμήματα.
Αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν πάψει να προσκολλάται σε απόλυτες ιδέες.
Η γυναίκα πρέπει να βρει το θάρρος να θέσει υπό αμφισβήτηση ,
τον ιερό χαρακτήρα των πεποιθήσεων της. Μόνο τότε μπορεί ν’ αφομοιώσει τις υποδείξεις του ασυνείδητου,
ιδίως όταν εναντιώνονται στις ιδέες του άνιμους.
Μόνο τότε μπορεί να "δει" πως εκδηλώνεται στο Εαυτό και
η γυναίκα να καταλαβαίνει ...τις προθέσεις του.

Πόσο "άντρας"... αισθάνεται μιά γυναίκα σήμερα;

Λαρκ Ν. Λεόν
21ος Αιών

9 σχόλια:

  1. O brexmother me ekane na treho kai na psahno sta internetia gia to animus ki esi ta eihes etoima edo! Pantos an ishioun ola afta exigountai polla pragmata. An kai mia ginaika borei na ftasei sta akra exaitias tou mitrikou tis enstinktou kai ohi tou animus tis. Kai oute kan hreiazetai na ehei paidia i idia. Oraio to arthro.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @offshore
    Ο Γιούνγκ είναι "μεγάλο" κεφάλαιο και… κεφαλαίο γράμμα στην Γνώση και ο ιππότης Λαρκ κλπ, το έχει πάρει πολύ σοβαρά το θεμα. Περιμένουμε και τα ...υπόλοιπα και την ‘σύνδεση' των γεγονότων!

    Χαρήκαμε που μας βρήκες αναζητώντας τον... Ανιμους κα θα σου ανταποδώσουμε την επίσκεψη προσεχώς, επειδη μάθαμε ότι φτιάχνεις καλό ελληνικό καφέ και μας... αρέσει.
    Με τον brexmother τα λέμε συχνά.Είμαστε σε συχνές επαφές τρίτου τύπου, επειδή είναι μεγάλος ταξιδευτής και αναζητητής της Γνώσης κι αυτός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ευχαριστω και τους δυο σας για τα καλα σας λογια...
    επι του ιστοπονημαtoς

    σιγουρα ο Γιουνγκ, εχει προσφερει στην γνωση... στο κομματι ομως του ανιμους, αυτο που σημειωνει η "υπερακτια", δημιουργει εναν "χαμενο κρικο".
    τι απανταει ο Γιουνγκ για το ενστικτο; και πως αυτο επηρεαζει την γυναικα;

    στην Γαλλικη επανασταση δεν ορκιζονταν οι γυναικες για να μην ερθουν σε ριξη με το "ενστικτο".

    συνηθεια που εχει να κανει με τα τεκτονικα ταγματα... (μονο ανδρες).

    ακομη και αν υπαρχει σε μεγαλο βαθμο το ανιμους σε μια γυναικα δεν λειτουργει οπως στον ανδρα λειτουργει το ανιμα.

    το ενστικτο του "κανει" φραγμα.

    ξερετε να μου πειτε μια μεγαλη φιλια γυναικων; που να εχει περιγραφει απο τον γραπτο η τον προφορικο λογο;

    αν βρειτε θα ειναι η εξαιρεση που επιβεβαιωνει τον κανονα.

    εδω το ενστικτο στο τετραγωνο ανεβασμενο, εξαφανιζει το ανιμους.

    απο την αλλη εχουμε ηρωιδες και πρωτοπορους σε γραμματα επιστημες τεχνες και κοινωνικη ζωη...

    που ενω χρησιμοποιουν το ανιμους για να προχωρησουν... καταδυναστευουν η εξαφανιζουν το ενστικτο ...
    μηδεια, ελισαβετ, περον κλπ

    γενικα με τις γυναικες ( δεν ειμαι μισογυνης, τις λατρευω και τις θαυμαζω)δεν βγαζεις ακρη

    ακομη και η φιλοσοφια σηκωνει τα χερια..

    αυτα προς συνεχιση της σκεψης της γραφης και της καταγραφης.

    καλημερα ιπποτες και δουλτσινεες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. o,ti ehei graftei apo tous andres gia tis ginaikes prepei na theorithei ipopto, giati einai taftohrona dikastes kai diadikoi. Mi xehnate pos os tora (se polles hores akoma kai tora) mia ginaika den eihe (ehei) dikaioma na einai kati parapano apo mana ante kai sizigos. Mia katapiesmeni iparxi den einai se thesi na kanei filies. I mama mou pou itan Poloneza eihe files oi opoies akoma kai tora (hronia meta ton thanato tis) tin thimountai kai me pairnoun kai tilefono na pao na anapso keraki. Einai thema koultouras kai politismou. Den eimai ratsistria me tous Ellines, misi Ellinida eimai, alla ki ego eho kratisei filies apo tote pou zousa stin Agglia, eno stin Ellada kathe fora pou enas filos i mia fili mou briskoun gomena/ gomeno me sindeoun kanonika me Kairo. Den einai thema filou, einai thema filias. Sorry gia to sentoni :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ταξιδευτή!
    Ναι υπάρχουν κενά γιατί η γνώση, η κάθε γνώση δεν μπορεί να μείνει στάσιμη.
    Χρειάζεται να εξελίσσεται και να παραδίνει την σκυτάλη στους νεότερους.
    Ο Καρλ Γιουνγκ-η δύναμη του Νέου- τότε, ήταν μεγάλος ιππότης και δυνατός πολεμιστής. Παρεπιπτόντως ήταν και… Λέων.
    Στην προσπάθεια του να χαρτογραφήσει την ανθρώπινη ψυχή, την χώρισε στα τέσσερα και σε τέσσερις βασικές λειτουργίες.
    Η σχέση με τα τεσσερα στοιχεία-στοιχειά νερο,γη αέρας και φωτιά δεν είναι καθόλου τυχαία.
    Αν βάλουμε τον Οδυσσεα δεξιά στην λογική και το Γνωστο που εξερευνεί, αριστερα θα τοποθετήσουμε την Πηνελόπη,σιωπηλή Γνωση,το .Αγνωστο
    Σ’ένα άντρα,΄πίσω και δεξιά θα βρούμε την Σκιά,γιατί είναι του ιδίου φύλου, και χιαστί αριστερά θα συναντήσουμε την Άνιμα.
    Στην γυναίκα το αντίθετο, η Σκιά είναι πίσω και αριστερά.
    Με απλά λόγια έιναι διαφορετικές Σκιές και αντιδράσεις, που πηγάζουν από το χώρο του υποσυνειδήτου.
    Η γυναίκα ανήκει στο Άγνωστο,γιάυτό είναι δύσκολο να κατανοηθει με το μυαλό.
    Μπορεί όμως να αφουκραστεί από την καρδιά, που ένας άντρας πρέπει να εχει.
    Ο φοβερός Οδυσσέας νιώθει τελείως αβέβαιος και ανασφαλής μπροστά στην Πηνελόπη, που έχει και τον τελευταιο λόγο.
    Η κατασταση του ανθρώπου εξαρτάται από την κατασταση του Οδυσσέα.
    Πχ αν έχει ξεμείνει κάπου,στους Λωτοφάγους,και ασχολείτε συνεχεια με την ύλη την καλοπέραση και τις ηδονές, στην Σκιά του αρχίζουν να συγκεντρώνονται οι μνηστήρες και τον καταναλώνουν, τον τρώνε σιγα-σιγα.
    Αχ αυτός ο Ομηρος…πόσο καλά τα ήξερε από τότε, από πάντα…!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ιπποτη ελ.ζην
    καλησπερα και παλι
    θα μου επιτρεψεις να εξακολουθω, να πιστευω στην Αριστοτελεια κατατμηση του Ανθρωπου σε τρια μερη.
    σου υποσχομαιομως να το ψαξω και να σου απαντησω σε ευλογο χρονο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το τρία ισχύει,βέβαια!
    Αφορά το Σώμα του Ανθρώπου.
    Ειναι Οδυσσέας,δεξιά,το φυσικό.
    Αριστερά, η Πηνελόπη,το ενεργειακό και στη μέση ο Τηλέμαχος, ο συνδετικός κρίκος της ενωσης τους.
    Αυτος είναι άλλου είδους διαχωρισμός.
    Που νομίζεις οτι βρίσκεται ο Νίο όταν δεν είναι στο MATRIX;

    Καλησπέρα Ταξιξευτή!
    Με τις δημιουργικές παρατηρήσεις προαγεις το γνωστικό πεδίο...
    είναι θαυμάσιο αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υποκλίνομαι...!!!
    Εξαιρετικό!!

    Δεν γνωρίζω αν θα διαβάσει κανείς το σχόλιο μετά από τόσο καιρό, αλλά ... δεν έχω λόγια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Με χαρά σε καλημερίζουμε,
    Barbarella
    εδώ, στην χώρα των πολεμιστών
    της Λάϊον!

    Βλέπουμε όλα τα σχόλια και
    απαντούμε σε ότι θελήσεις να πείς.
    Χαιρόμαστε που σου άρεσε.

    Είναι λεπτό θέμα και δύσκολο,
    η εξερεύνηση του άγνωστου εαυτού μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γιατί δεν γίνεσαι η αλλαγή... που θέλεις να δεις στον κόσμο;